Å være flau er ikke farlig! Jeg skulle ønske flere unge tenkte det.

“Dance is the hidden language of the soul of the body.” - Martha Graham

Foto: Sondre Eriksen
Synne Eriksen begynte som danser hos KulturKlovnene i 2016 og skilte seg tidlig ut. Det var umulig å ikke legge merke til hennes blide vesen og positive sinn. Hun danset i tillegg som en gudinne. Og seriøst, går det an å være så hyggelig hele tida? Etter ett år med korona under vanskelige arbeidsforhold som koreograf, er vi overbevist. Ja, hun er skikkelig bra. Hun må være den KulturKlovnen som er mest tolerant og raus! I tillegg er hun lite høytidig og ulovlig ydmyk. Synne Eriksen er som en Duracellkanin og virker noen ganger ustoppelig. Vi føler oss heldige som har med oss denne fantastiske koreografen fra Ski. Hun har en bachelorgrad i dans fra Liverpool Institute for Performing Arts og har i flere år jobbet som instruktør før hun kom til oss.

Hvordan har vært å være koreograf i koronaåret? 

- Om man liker å koreografere på 1 kvadratmeter og ikke ha mulighet til å møtes fysisk for å øve, ja da har det vært fantastisk, ler Synne. - Spøk til side, så har det selvfølgelig vært utfordrende, men jeg syns allikevel at vi har klart oss ganske bra. Mye takket være god innstilling og god jobb fra de som skal stå på scenen. 

Fortell om koreografien i stykket.

- Spring Awakening er, slik jeg ser det, ikke en musikal hvor hvert eneste nummer skal overgå det forrige med ekstravaganse. Nettopp derfor er ikke koreografien en hovedfaktor for å trekke oppmerksomhet, eller noe som skal stå høyt i fokus. Etter min mening, skal den heller være med på å oppbygge og understreke tematikk og handling, og det er akkurat det jeg har forsøkt å gjøre. Det er ikke bestandig størst er best, og for meg har dette vært et viktig holdepunkt gjennom hele prosessen. Noen musikalske nummer er større enn andre og krever høyere tempo, større bevegelser og mer energi for å få ut sitt budskap. Allikevel ønsker jeg at hver eneste bevegelse skal ha en eller annen form for betydning. Det kan være at de symboliserer handling eller tema, at karakterene forsøker å få ut tanker, drømmer, følelser og ønsker, eller at bevegelsene rett og slett direkte gjenspeiler akkurat det som blir sunget. Aller viktigst er det at skuespillerne føler et eierskap og en naturlighet i forholdet mellom deres karakter og koreografien som blir utført. Bare da, vil det bli ordentlig genuint. Å koreografere en musikal med relativt stor variasjon av musikalske bilder, gir både muligheter og utfordringer. Hvordan skal alt høre sammen, men samtidig vise et bredt spekter? Jeg håper jeg har ytt både Spring Awakening og alle skuespillerne rettferdighet ved å skape alt fra morsomme øyeblikk og kleine momenter, til fine bilder og mørke følelser.

Kan du si noen ord om årets ensemble? 

- De er som en pose med Non Stop. Alle er forskjellige, men bringer noe unikt til mix'en, som av en eller annen grunn blir uimotståelig. 

Hva er ditt favoritt musikalske nummer eller scene i Spring Awakening, og hvorfor? 

- Mitt favoritt nummer er 'Fanga og slått'. Rett og slett fordi det handler om at det kan være bra å gi faen. 

Hvorfor bør spesielt unge se på musikalen? 

- Fordi Spring Awakening har karakterer som alle kan kjenne seg igjen i, og fordi det er viktig å lære at det å være flau ikke er farlig. Embrace the awkwardness. 

Kan du dele en liten fun fact om deg selv?

Jeg er ganske mye over gjennomsnittet interessert i Harry Potter, og deltar gjerne i en lengre diskusjon om hambuser. 




 


Kommentarer

Populære innlegg