Se opp for Spring Awakening - en Broadwaymusikal som tar ungdommen på alvor!

Det har tydelig blitt høst, og det er kaldt i luften. Mens alle andre syns det er trist at sommeren er over, er det ei som er begeistret for at høsten er her. 

- Høst betyr at vi er i gang med en ny produksjon! I år setter vi opp ungdomsmusikalen Spring Awakening som tok Broadway med storm da den kom. Det er en krevende tid, men sammen med Sentralen, en profesjonell og seriøs aktør, tar vi fortsatt situasjonen på alvor og følger til enhver tid gjeldende retningslinjer fra myndighetene når det gjelder Covid-19. Det går derfor mye i antibac og munnbind på øvingene for å si det sånn! Til tross for omstendighetene, var det søkerrekord til audition. Til slutt falt valget på 16 meget lovende og dyktige skuespillere, sier en begeistret regissør og leder i KulturKlovnene Thuy-Linda Nguyen Luu (35). 
  
Regissør Thuy-Linda Nguyen Luu
Fotograf: Sentralen/Trym Haakon Aasberg

Jeg syns det er noe trollsk og magisk med høsten. Å drikke en god fruktte, lese en e-bok, eller se på tv-serie med god samvittighet. Høsten betyr også å dra på øvinger og bli kjent med nye fjes! Det gir meg innmari mye å jobbe med andre. Det beste med å være regissør er å se hvordan skuespillerne utvikler seg og transformerer til karakteren sin. Man kan si at jeg er 
over gjennomsnittet glad i mennesker og organisasjonsarbeid, sier Nguyen Luu. Med henne i spissen har KulturKlovnene stått bak over 30 oppsetninger i de siste 11 årene. Hun er kjent for å ha mange jern i ilden. Til daglig jobber hun som lege på kreftavdelingen på Ullevål Sykehus og fullførte denne koronavåren en bacheloroppgave i musikkvitenskap med toppkarakter. Men en oppgave er alltid viktigst, det er å være mammaen til Henning og Mille. 

KulturKlovnene har fått en annen betydning etter at jeg fikk barn
- I min oppvekst var jeg med en ungdomsforening hvor vi drev med sang, musikk og dans. Det var veldig fokus på samhold og fellesskap. Det var kultur for å løfte hverandre opp, og ingen betydde mer enn andre. Selv de flinkeste fikk samme behandling. Og selv om noen hadde en liten rolle, hadde lederne samme forventninger til deg. Jeg husker det som veldig utfordrende og samtidig trygt. Det var ikke minst inspirerende å få lov til å dele scenen med de jeg så opp til, sier Nguyen Luu. 

- Etter at jeg fikk barn selv, har jeg fått en ny motivasjon å holde på med dette. Den ungdomsforeningen som betød så mye for meg, fins dessverre ikke lenger. Jeg vil at KulturKlovnene skal være en plattform hvor unge mennesker møter andre med samme interesse, lærer seg organisasjonsarbeid, forplikter seg til noe som er større enn dem selv og ikke minst får muligheten til å utvikle seg, både som person og scenekunstner, sier en ivrig Nguyen Luu. - Dette er viktige ting, uansett hva du kommer til å drive med resten av livet ditt. Foreldrene mine tvang meg aldri, men de la til rette for at musikk skulle være en del av livet mitt. Jeg er takknemlig for at jeg ble oppfordret til å teste grenser, og dette er noe jeg har lyst å videreføre til mine barn. Det jeg ønsker for Henning og Mille, er at de finner noe de bryr seg om og brenner for! 

En prisvinnende rockemusikal om ungdomsseksualitet



Nguyen Luu er ekstra stolt over at årets valg falt på Spring Awakening. Den tar ungdommen på alvor! Teaterstykket ble skrevet i 1891, men musikalen kom først i 2006. Den tar opp tabubelagte temaer som blant annet ungdomsseksualitet. Det er viktig at foreldre ikke utelater denne delen av oppdragelsen bare fordi vi syns det er ubehagelig. 

- Jeg spurte mamma hvordan barn ble til, og da svarte hun at dette var noe vi lærte på skolen. Da hun skjønte at jeg ikke ga meg, sa hun at hvis to mennesker er sammen lenge nok ville de få barn. Det er faktisk ikke så langt unna hva moren til hovedrollen Wendla i Spring Awakening svarte henne. Og det var over 100 år siden! 

Bufdir (barne-, ungdoms og familiedirektoratet) er en pådriver for at man er åpen om kropp og seksualitet. Det er viktig at vi tar tilbake kroppen og definerer hva som er normalt. Hvorfor skal for eksempel ikke barna lære om kjønnslepper, klitoris og skjede? At disse delene er en like stor del av jentekroppen som alt annet? Barn begynner tidlig å utforske kroppen sin og er nysgjerrige vesener. Det innebærer allikevel ikke at barn opplever seksualitet på samme måte som oss voksne. Erfaring fra barne- og ungdomstida danner grunnlaget for tilknytning og intimitet senere i livet. Slik som all andre utvikling, er også seksuell utvikling viktig. Hvordan forelder reagerer, både med ord, tonefall og ansiktsuttrykk, er med å forme oppfattelse og følelser knyttet til seksualitet, sier Bufdir. 

- På en av de første øvingene snakket vi om temaene. Det er en scene i stykket hvor en av guttene masturberer mens faren lurer på hvorfor han er så lenge på badet. Selv om onani er noe naturlig og normalt, opplevde flere av skuespillerne at det er tabu å snakke om det, spesielt for jentene. Mange fortalte om skamfølelsen og trodde det de bedrev var galt, forteller Nguyen Luu. 

Det er en hel industri som får monopol på dette når foreldre eller skoler ikke tar ungdomsseksualitet på alvor. Pornografi er ikke laget for barn og unge. Dessverre får mange sitt første møte med seksualitet gjennom internett og pornofilmer. Unge som lærer om kropp og seksualitet debuterer også senere seksuelt, bruker oftere kondom og bruker i mindre grad porno. 

Kunnskap om egen kropp kan forebygge seksuell overgrep
I Spring Awakening blir en av jentene i jentegjengen utsatt for seksuell misbruk av sin far, men tør ikke å fortelle noen dette. Nesten halvparten av ungdommer som har opplevd overgrep, forteller ikke noen om det. 

- Vi må slutte å tie om det. Ved å sette ord på hva seksualitet er, hvordan barn blir til og lærer dem navn på kjønnsorganene, har vi gitt dem mulighet å forstå mer hva de blir utsatt for. På denne måten kan vi hjelpe dem til å tørre å si ifra! 

Korona og digital live audition
I fjor solgte KulturKlovnene fulle hus på et nyskrevet stykke Mannemonologene av Stine Sandnes. Det var planlagt ekstraforestillinger i mars, og KulturKlovnene hadde brukt måneder med å markedsføre og forberede seg. Da hele Norge stoppet opp 12. mars, gikk forestillingene i vasken. Det var en skikkelig nedtur, ikke minst økonomisk. Tiltakene mot pandemien har gått hardt utover alle som driver med scenekunst. 

- Vi er spesielt sårbare som en liten organisasjon. Jeg husker jeg tenkte: Er dette slutten for KulturKlovnene? Da det senere åpnet seg for å ha forestillinger igjen måtte vi gå en ny runde med oss selv. Skal vi satse på noe så risikabelt?, sier Nguyen Luu og blir alvorlig i ansiktet. 

Jeg ringte både musikalsk ansvarlig Marius Olsson og koreograf Synne Eriksen uten å vite hva de tenkte i forkant. Men de begge overbeviste meg om at vi måtte gjennomføre det! KulturKlovnene har alltid definert oss selv om sprøe og nytenkende, men nå vet jeg at vi er klin klokos gærne. Vi skal sette opp en Broadway-musikal med levende musikk! Den største produksjonen vi har gjort noensinne. Det er litt sånn som å gi full gass mot stupet. Enten klarer vi å fly over til den andre siden eller så..ja, faller vi hardt da. 

Screen shot fra digital leseprøve

- Vi trodde ingen ville melde seg på audition i år, men som sagt har vi aldri hatt en større etterspørsel! Første audition skjedde digitalt via Zoom. Med grundige forberedelser og positiv innstilling, gikk det overraskende fint! Nå gjenstår prøveperioden frem til premiere 28. januar. Billetter er allerede lagt ut til salg! Er det en musikal du må se i vinter, gjerne med din tenåring, er det denne! Den tar også opp temaer som homofili, selvmord og abort. Det kan bli ukomfortabelt, men velg heller å se på det som en inngangsport til å snakke om hvilke tanker de selv har gjort om disse temaene. Det er allerede ting som vi vet opptar ungdommene, men som du kanskje ikke vet om ditt barn. Du har uansett ingenting å tape ved å vise at du bryr deg! avslutter Nguyen Luu med en utfordring til alle tenåringsforeldre.  






Kommentarer

Populære innlegg